tisdag 16 december 2008

My point exactly


Jo, det här med mediarelationen.
För ett tag sedan läste jag en artikel i en av gratistidningarna.
Kommer inte ihåg om det var Metro eller City.

Den handlade om att en ordningsvakt var misstänkt för att ha slagit en man blodig och dumpat honom i en trappuppgång.
Inget konstigt med det.
Händer något sådant så ska det så klart belysas.
Kritiken verkade i det här fallet vara befogad.

Det jag reagerade på var att tidningen ringt upp fyra vaktbolag och frågat hur de gör med sin personal vid brottsmisstanke.
Svaren från de fyra olika representanterna fick mig att reagera.

Frågor
1) Vad gör ni vid brottsmisstanke?
2) Har ni stängt av någon vakt någon gång?

Håkan Isaksson, VD på Nordisk Bevakningstjänst:
1) – Vi stänger av dem omedelbart och startar en internutredning.
2) – Jajamensan, det har vi. Men jag ringer upp dig med mer information (återkommer inte).
Min kommentar: Bra svar. Finns inget att klaga på. Tills Håkan säger att han ska återkomma men inte gör det. Den onödiga "återkommer inte"-kommentaren, som i det här fallet är befogad, hjälper till att bygga på den negativa bilden av vakter och bevakningsföretag.

Anders Lönnebo, VD Svensk Bevakningstjänst
1 & 2) – Till att börja med är det inte alls säkert att vi får reda på allt som händer. Men om vi gör det och det finns anledning gör vi en utredning och stänger tills vidare av ordningsvakten. Med 1 800 anställda så har det hänt ja, men väldigt sällan.
Min kommentar: Föredömligt. Klockrent. Finns absolut ingenting att anmärka på eller haka upp sig på från medias sida.

Anonym delägare EPM Security:
– Det beror på brottet, men vi vill inte vara med i tidningen.
Min kommentar: Grattis! Ni ÄR med i tidningen och det ser INTE bra ut. Ni har just hjälpt till att spä på fördomarna mot branschen.

Anonym chef, Allbevakning Stockholm:
– Jag ska hämta min son nu och kan inte svara på en enda fråga. Tack och hej. (klick).
Min kommentar: Inte heller bra för branschen. Ger inget seriöst intryck. Nu råkar jag veta vem det här är och den är en av de absolut seriösaste och renhårigaste killarna i hela säkerhetsbranschen. Extra olyckligt då att han inte tar sig de 30 sekunder det tar att svara på frågan. Även om han har fullt upp 24/7. För det vet jag att han har...

Min mening är att vi alla måste vara mer som föredömet Anders Lönnebo.
Det ska inte finnas något att anmärka på.
Vi ska inte ge media gratischanser.
Vi ska inte själva hjälpa till att bygga på de fördomar som finns mot oss.

1 kommentar:

Anonym sa...

Medieträning eller pr-konsulter är nog knappast något ett bevakningsföretag finner ekonomiskt försvarbart [fast de kanske borde]