måndag 10 november 2008

Att bemöta en ordningsvakt

Oavsett situation gäller så klart den gyllene regeln:
du vinner alltid på att vara lugn, trevlig och bemötande likväl som du alltid förlorar på att vara dryg, ha attityd, käfta emot och spela dum.

Med det i tanken tänkte jag fundera lite på hur olika man bemöts i tjänsten beroende på var man jobbar.

dörren = rent generellt finns de som vet hur man uppför sig och de som inte vet hur man uppför sig, i dörren sker flera mer eller mindre obehagliga konfrontationer varje kväll
idrott = precis som i dörren två olika funktioner, ofta kan man tro att det står INFORMATION istället för ORDNINGSVAKT på klädsel och bricka, mycket handlar om att bemöta folk och vägleda dem till rätt ingångar, platser, toaletter, tunnelbana/bussar, biljettutlämning med mera, den andra delen handlar precis som i dörren om olika sorters konfrontationer – både stora och små
festivaler/konserter = mycket mingel, tillsägelser, samtal, tillrättavisningar, även här ett stort informationsflöde, ibland också konfrontationer men då oftast i mindre grad
varuhus/köpcentrum = ingen erfarenhet, men antar att det flyter över mer på informations- och hjälpbiten
kollektivtrafik = mängder av informationsutbyte men också många, många strul/trubbel/bråk/tjafs

Så en normal ordningsvakt är alltså allt från en hjälpsam liten gullig tomtenisse till en stor elak fascist.

Inga kommentarer: